onsdag 25 april 2018

Är elbilarna det självklara valet?






I den rådande miljödebatten hamnar ofta bilarna i skottgluggen. En väldigt missriktad spjutspets från miljöaktivisterna, men likt många andra extremister och aktivister, bygger de sin verklighet på lögner och okunskap.

Det är anmärkningsvärt att det politiska parti, som de flesta miljöaktivister sympatiserar med, leds av människor som nyttjar flyget som transportmedel. Om de här politikerna är rena hycklarna, eller rent utav dumma, det vet inte vi? En av dem försvarade sitt flygande, med att hon miljökompenserade. Vadå, undrar vän av ordning? Jo, hon skänkte pengar till trädplanteringsprojekt, så hon kunde ha rent samvete i sitt dagliga flygande!

Innan vi överhuvudtaget börjar diskutera bilarna, skall vi först och främst rikta in oss på industrin och sedan flyget. Där har människan utan tvekan stora vinster att göra, innan vi ens behöver rikta in oss på att jaga bilindustrin med blåslampa.

Aldrig har väl elbilarna varit så i ropet som 2018? Fullkomligt okritiskt hyllar miljöaktivister och politiker åt höger och vänster de eldrivna fordonen. Inte sällan är det samma människor som protesterar för full halls mot all form av elproduktion. De vill inte ha några vindkraftverk i sin fina natur, de vill inte vattenkraftverk i sina vatten och kärnkraftverk, ve och fasa.

Så hur de funderat ut att Sverige skall ställa om till en elbilsflotta till 2030 (det årtal som oftast nämns) , skall bli mycket intressant att höra! Då har jag ännu inte ens nämnt de resurser moder jord skall släppa till när: Alla gamla bilar skall skrotas, de här nya fantastiska elbilarna skall produceras, batterierna som skall driva bilarna skall produceras. Talar vi i ett litet litet längre perspektiv, så ryser man vid tanken av bergen med uttjänta elbilsbatterier som skall tas om hand.

I själva verket så behöver vi ju inte hetsa upp oss så förbaskat när det kommer till Ottomotorer, ty denna fantastiska uppfinning går i de allra flesta fall på sprit. Det här låter ju enkelt kan man tycka, det är det också, om man lämnar storpolitiken där hän. Men oljebolagen är en stor maktfaktor, kanske den allra största? Självklart har de inte lämnat miljödebatten där hän, tvärtom.

Så länge tekniskt okunniga politiker och vilseledda miljöaktivister fokuserar på en hopplös uppfinning, kan oljebolagen trygga sin inkomst i många år framöver. I ett samtal med en miljöaktivist, påpekade denna det galna i att göra miljöbränsle av jordens resurser, där har han en poäng. Frågan är bara i den rådande elbilshysterin, hur mycket resurser bara produktionen av en elbil tar från moder jord.

I en utopi, i alla fall inte bananrepubliken Sverige, kan man med väldigt enkla medel hålla sig med självproduktion av bränsle till bilen. Men för oss svenskar är det här naturligtvis helt otänkbart redan i tanken. Bränslet är sprit och sprit är ju livsfarligt i Sverige, så länge inte staten har skatteintäkter på spriten vill säga, då är den inte längre lika farlig såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

När punkarna infiltrerade raggarbilarna

Alla de gamla ordningarna är ställda åt sidan och förvirringen är total. När jag växte upp så hatade raggarna och punkarna varandra,...